top of page
  • Foto van schrijverLisanne van der Oord

Hoe je met gewoontes je doelen wel behaalt dit jaar

Circa 40% van de CEO’s en commissarissen verwacht dit jaar zijn strategische doelstellingen niet te gaan halen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Heidrick & Struggles[1].

 

Voor deze studie ondervroeg het adviesbureau ruim 2.300 CEO’s en 800 commissarissen van over de hele wereld. 39% van de CEO’s en 43% van de commissarissen heeft er weinig vertrouwen in dat ze hun strategische doelen voor 2024 gaan behalen. Dit komt met name door de economische onzekerheid, politieke spanningen en de uitdaging om personeel te behouden en te werven.

 

Heb jij als manager je doelen voor 2024 scherp voor ogen? En zeg eens eerlijk, hoe groot acht je de kans om deze doelen daadwerkelijk te behalen?

 

We kunnen niet alles om ons heen beïnvloeden. Zelfs als manager niet;) Maar er is wel meer mogelijk op het gebied van veranderen en het behalen van doelstellingen dan we vaak denken. De kunst is om het in de kleine dagelijkse, automatische handelingen te zoeken.

 

Want gelukkig hebben we voor veel handelingen die we uitvoeren en alledaagse beslissingen die we maken, gewoontes die we op de automatische piloot uitvoeren. Een gewoonte lijkt iets kleins, en dat is het in principe ook. Totdat er een domino-effect ontstaat. Oftewel: een gewoonte die een kettingreactie veroorzaakt. Door te laat op te staan, kun je geen gezonde lunch voorbereiden en beland je weer in de kantine, ben je vergeten de oplader van je laptop mee te nemen en heb je jouw agenda niet gecontroleerd waardoor je automatisch naar kantoor gaat terwijl je eerste bespreking vandaag ergens anders is. Je kent het vast wel: zo’n dag waarop voor je gevoel niets lukt.

 

De kracht van je gewoontes is dat je ze automatisch doet en dat is tevens de valkuil. Het zijn jouw standaardinstellingen, jouw defaults. En het zijn gewoontes geworden omdat het gedrag je (op korte termijn) een beloning oplevert: lunchen in de kantine is niet gezond, maar wel lekker makkelijk. Je weet dat je beter ’s avonds je spullen klaar kunt leggen voor de volgende dag zodat je niets vergeet, maar je lag zo lekker op de bank een serie te kijken.

 

Zo geldt dat ook voor teamgewoontes. Waarschijnlijk heb je met je team voor dit jaar een teamplan of een jaarplan gemaakt. Met daarin nieuwe doelstellingen, SMART geformuleerd natuurlijk.


James Clear (expert op het gebied van gewoontes) zegt hierover:


You do not rise to the level of your goals but fall to the level of your systems.

Met andere woorden: een doel stellen is nuttig maar het dagelijks gedrag, de routines en systemen van je team die bepalen uiteindelijk wat jullie daarmee wel of niet zullen bereiken.


Als je met jouw team dit jaar iets willen verbeteren ten opzichte van vorig jaar, zoals: het verhogen van de klanttevredenheid, het behalen van de productieafspraken of een efficiënter teamoverleg, dan is de kunst dat in allerlei alledaagse kleine beslissingen en handelingen waar te maken. 


 

Die kleine beslissingen, tellen bij elkaar op. Als een soort samengestelde rente werkt de ene beslissing door op de volgende beslissing. Die weer de volgende positieve beslissing kansrijker maakt. En zo verandert al doende bijvoorbeeld de onderliggende overtuiging dat jullie een team zijn dat de productieafspraken wél behaalt.

 

Productieve teams zijn niet wilskrachtiger of slimmer dan minder productieve teams. Ze hebben doorgaans meer productieve gewoontes ontwikkeld. Bedenk dus gezamenlijk slimmigheidjes om ervoor te zorgen dat de productieve gewoontes makkelijker uit te voeren zijn dan de onproductieve gewoontes. Zo voorkom je dat gedoe met wilskracht en discipline, we weten namelijk allemaal hoe dat afloopt.

 

Dus maak wat je als team wilt bereiken praktisch onvermijdelijk en wat je niet meer wilt uitermate lastig.

 

-       Een hogere klanttevredenheid? Verwerk klantgerichtheid in je wachtwoord en kies een achtergrond op je werktelefoon en laptop die laat zien waarom jouw werk voor de klant belangrijk is. Pak aan het einde van de dag 5 minuten om te reflecteren, hoe had je vandaag die ene klant nog beter kunnen helpen?


-       Hogere productie? Onderzoek jullie ideale dagindeling. Zijn jullie ’s ochtends productiever? Voorkom dan dat jullie in de ochtend vergaderen, verplaats meetings naar de middag. Onderzoek of het helpt om tijdens de lunch tegelijkertijd een wandeling te maken (kan ook als jullie thuiswerken) zodat jullie met meer energie de middag in gaan.


-       Efficiënter werkoverleg? Experimenteer met verschillende werkvormen. Gebruik bijvoorbeeld stemkaartjes. Dan hoeft niet iedereen mondeling zijn mening te geven, maar kan eenieder snel zichtbaar maken hoe hij of zij ergens over denkt en spreekt ook ieder teamlid zich uit.

 

Wil je hiermee aan de slag? We hebben een gewoontewerkboek en een habit tracker ontwikkeld, zo kunnen jullie als team actief aan de slag met nieuwe gewoontes. Vind je het lastig om vanuit je doelstellingen voor dit jaar de bijpassende gewoontes te bedenken en implementeren? We hebben ook een 'Hack your Habits' workshop ontwikkeld, hierin formuleren we met je team de gewoontes om er zowel op het gebied van resultaten en werkplezier een fantastisch jaar van te maken!


Ben je geïnteresseerd in het werkboek met tracker of de workshop? Stuur ons dan een mailtje, we horen graag van je:) (contact@youngleadershipclub.nl)

 

‘Goals are for people who care about winning once. Systems are for people who care about winning repeatedly’. – James Clear

[1] Bron: Heidrick & Struggles, CEO and board confidence monitor: A worried start to 2024

 

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page