top of page
  • Foto van schrijverAnastasia Nefjodova

Gewoontes voor het Nieuwe Werken

Bijgewerkt op: 9 feb. 2023

Het nieuwe werken is een begrip dat we al jaren kennen, maar het heeft het afgelopen jaar dankzij de corona pandemie een nieuwe invulling gekregen. Waar het vroeger een vanzelfsprekendheid was dat je naar kantoor ging, heb je nu meer vrijheid en mogelijkheden. Ook weten we nu dat thuiswerken zo zijn uitdagingen met zich meebrengt en ongelooflijk moeilijk kan zijn voor je focus, productiviteit en mentale gezondheid. En omdat je als leidinggevende al druk genoeg bent, delen we een aantal gewoontes die ervoor zorgen dat ook thuiswerken comfortabel en productief kan zijn.


Door het thuiswerken kan ook je ochtendroutine op losse schroeven komen te staan. Want als 's-morgens om 9 uur je eerste meeting begint, dan kan je prima je wekker 10 minuten van te voren zetten en in je pyjama achter je laptop kruipen. Niemand die het ziet, toch? Echter hou je hier niet alleen je collega's maar vooral jezelf mee voor de gek.


Vanuit de klassieke conditionering weten we dat er een relatie is tussen een stimuli (prikkel/trigger) en een respons (reactie/gedrag). Een stimulus is een gebeurtenis of situatie die een respons uitlokt. Als je altijd eet wanneer je tv kijkt, wordt je eetgedrag gestuurd door de prikkel van tv kijken. Dit is een respons op de stimulus. Je kunt, naast deze automatische respons, echter ook gericht en bewust gedrag vertonen om een bepaald doel te bereiken. Zo kun je een aantal triggers in je ochtendroutine inbouwen die verband houden met thuiswerken en productiviteit. Op deze manier zet je jezelf in de juiste mindset voor de start van een nieuwe werkdag.


#1 - If you snooze, you lose

Het is zo verleidelijk om langer te blijven liggen wanneer je vanuit huis werkt, echter zorgt een ochtendroutine ervoor dat je beter voorbereid bent. Sta op een vast tijdstip op, in plaats van een uurtje extra in bed te blijven liggen, zodat je lichaam weet waar het aan toe is. Het menselijk lichaam wil graag weten wat er gaat gebeuren, onzekerheid kan namelijk tot angst en stress leiden.

Dan doen we hier aanvullend ook graag een pleidooi om vanaf morgen toch echt die snooze gewoonte te doorbreken! Wist je namelijk dat snoozen verslavend werkt? Als we in slaap vallen maakt ons lichaam serotonine aan. Dit stofje kalmeert het lichaam en geeft een gelukzalig gevoel. Elke keer als we in slaap vallen krijgen we dat gevoel. Daarom vinden we het zo lekker om, als de wekker gaat, nog één keertje te snoozen. Of twee keer, of drie.


Maar: wie snoozet, is waarschijnlijk vermoeider dan wie dat niet doet. Stel: je zet je wekker een half uur eerder, zodat je nog een beetje kan snoozen. Dat betekent dat je dertig minuten slapen aan één stuk inlevert voor een paar keer dat: 'nog heel even’ gevoel. Die korte dutjes achter elkaar worden gefragmenteerde slaap genoemd. In een paar minuten bereik je nooit de diepe slaap, het soort slaap dat ervoor zorgt dat je uitrust. En dat is juist de slaap die je ’s-ochtends het gevoel geeft dat je er weer vol energie tegenaan kunt.


#2 - Kleed je aan

Of het nu komt door het sociale isolement, gebrek aan productiviteit of verminderde fysieke activiteit, thuiswerken kan ervoor zorgen dat je je een beetje down of zelfs depressief kan gaan voelen. Dus ook al zien je collega’s misschien alleen je bovenste helft, is het toch belangrijk om de jogging- of erger nog: pyjamabroek ook om te ruilen voor een echte broek. Door er een gewoonte van te maken om je aan te kleden in een outfit waarin je je goed voelt en jezelf te verzorgen, zorg je ervoor dat je je hersenen daadwerkelijk klaarstoomt voor een betere en productievere werkdag.


#3 - Simuleer je reistijd

Door je dag te structureren rond een soort ‘woon-werkverkeer’, kun je een gevoel van 'het leven is nog steeds normaal' creëren en dus je routine behouden. Simuleer je reistijd en loop iedere keer dat je thuiswerkt twintig minuten aan het begin van je werkdag ‘naar kantoor’ en als het kan ook aan het einde van een werkdag ‘naar huis’. Op deze manier ontstaat er een organische scheiding tussen privé en werk waardoor je beter kunt omgaan met stress en je productiviteit kunt verhogen. Daarnaast bereid jij je brein op deze manier voor op een werkdag en is dit het moment om je in de juiste werkmodus te krijgen en aan het einde van de dag weer af te schakelen.


#4 - Prioriteer

Maak er een gewoonte van om een takenlijsten inclusief prioritering te maken voor de volgende werkdag. Dit betekent dat wanneer je de volgende dag aan het werk gaat, je al een lijst met prioriteiten voor die dag hebt, zodat je meteen met het belangrijkste begint. Als je eenmaal je basislijst met prioriteiten hebt, kun je proberen een schema op te stellen voor wanneer je wat gedaan wilt krijgen, prioriteer het moeilijkste, lastigste of belangrijkste als eerste. Natuurlijk zullen last-minute to do’s waarschijnlijk de hele werkdag tussendoor komen, maar als je een breed schema hebt, kun je die dingen op een veel minder stressvolle manier inpassen en krijg je tot slot veel meer gedaan.



14 weergaven0 opmerkingen
bottom of page