Je kon er afgelopen week niet omheen: lancering van de nieuwe Meta app Threads. Binnen een paar uur na de lancering hadden ze 30 miljoen gebruikers. Ter vergelijking: Netflix deed er 3,5 jaar over om 1 miljoen gebruikers te bereiken, Twitter deed er 2 jaar over, Facebook deed er 10 maanden over, Spotify deed er 5 maanden over. Bij Threads duurde het slechts een paar uur en in 4 dagen had de Twitter concurrent 100 miljoen gebruikers, ondanks dat Threads in Europa nog niet officieel beschikbaar is.
Een app lancering die nu al de boeken ingaat als meest succesvolle lancering ooit. Wij doken hierin en dit is wat je als leider meteen kunt leren van deze lancering.
Les 1: falen is de basis voor toekomstig succes
Of het nu gaat om een nieuw idee, product, organisatie verandering of strategie. Wanneer je iets nieuws bedenkt en wilt implementeren is het oké als het niet meteen de eerste keer goed gaat. Het goede nieuws is namelijk, zoals Meta Threads ondersteunt, dat mislukkingen de basis vormen voor toekomstig succes. Vorige week was namelijk niet de eerste keer dat Meta de nieuwe app Threads probeerde te lanceren.
In oktober 2019 lanceerde Facebook Threads voor Instagram. Hiermee probeerden ze te concurreren met Snapchat. Echter werd het niet goed opgepikt door de gebruikers. Het had niet het effect wat ze hadden verwacht. Uiteindelijk werd dit in de Instagram-app toegevoegd als een aanvullende functionaliteit, namelijk: Close Friends.
Evalueer, luister en kijk goed naar diegene die ermee moet werken. Misschien kun je er, net zoals Meta, onderdelen uithalen die wel werken en gebruik de rest om te verbeteren en door te ontwikkelen.
Les 2: snelheid versus perfectie
Meta staat bekend om het lanceren van dingen op MVP-niveau (Minimum Viable Product). De producten zijn nooit volledig ontwikkeld, maar eenvoudig genoeg om de interesse van gebruikers te wekken en van daaruit verder te bouwen. Hierdoor kunnen ze functies uitproberen en opnieuw bekijken op basis van gebruikersfeedback. Zoals in les 1 beschreven was de eerste lancering minder succesvol. In dit geval hebben ze het oorspronkelijke project teruggetrokken en later opnieuw bekeken, waaruit deze nieuwe versie van Meta Threads is ontstaan die wel van de grond is gekomen, en hoe! Maar ze zijn nog lang niet klaar. Zo bestaat de tijdlijn bij Threads uit een combinatie van mensen die je volgt en accounts die door het algoritme worden gesuggereerd (vaak beroemdheden), er zijn nog geen hashtags die gebruikt kunnen worden en je kan je Threads account niet verwijderen, zonder dat je je Instagram account verwijderd. De CEO van Instagram, Adam Mosseri, erkent ook dat er nog veel functies missen en dat er aan gewerkt wordt. Dit doet hij middels video updates met zijn gebruikers.
Dus stel, je hebt een geweldig idee voor je organisatie, team of product. Probeer dan meteen aan de slag te gaan in plaats van er maandenlang over te vergaderen en uitwerken tot perfectie. Want perfectie bestaat simpelweg niet, nergens. Je weet nooit hoe de daadwerkelijke gebruiker erop gaat reageren. Mensen zijn onvoorspelbaar. Zorg voor een simpele, maar goed functionerende versie van je uiteindelijke product dat je zo snel mogelijk kunt lanceren. Op een dergelijke manier kun je direct beginnen met het verzamelen van belangrijke feedback en dus leren van je gebruikers. Naast het feit dat dit waardevolle informatie is, voelen de mensen die het daadwerkelijk moeten gaan gebruiken en mee werken zich ook gehoord. Win - Win.
Les 3: gemak dient de mens
Toen de geruchtenmolen op gang kwam en het steeds duidelijker werd dat Meta een nieuwe app ging lanceren, waren veel mensen bezorgd en geïrriteerd dat ze weer lid moesten worden van nog een social media platform. Niets is minder waar, want Threads heeft het extreem gemakkelijk gemaakt voor de potentiële gebruiker: Meta Threads is gekoppeld aan je Instagram-account. Deze naadloze integratie met Instagram zorgt voor minimale wrijving bij het opzetten van je account. In minder dan 60 seconden konden gebruikers de app downloaden, hun Instagram account koppelen en Threads gaan gebruiken. Meta heeft goed nagedacht over de gebruikerservaring toen ze dit platform lanceerden. De gebruiker hoeft geen enkele dubbele handelingen te verrichten en Threads werkt naadloos samen met Instagram functionaliteiten. Hoe gebruiksvriendelijk is jouw idee en voegt de geïnitieerde verandering genoeg waarde toe aan de gebruiker? Onderzoek hoe je zoveel mogelijk wrijving kunt verminderen.
Comments