top of page

Ben ik nu een manager of psycholoog?

Ik kan me dagen herinneren waarbij de een na de ander m’n kantoor in kwam lopen. Stoom afblazen voor alles wat er mis was gegaan door het hoofdkantoor, Jantje had zich voor de zoveelste keer niet aan de afspraken gehouden of voor een update over die langslepende, zorgelijke thuissituatie.


Soms wist ik precies hoe ik moest reageren. Bood ik een luisterend oor, stelde ik vooral veel vragen en maakte ik afspraken. Er waren echter ook situaties waarin ik gewoon niet wist wat ik moest zeggen, omdat ik mezelf lastig in de situatie kon verplaatsen of omdat ik er nog nooit mee te maken had gehad. Ik wilde het ook vooral heel graag goed doen en tegelijkertijd waren er situaties waarin ik dacht: ja hallo, er moet ook nog ‘gewoon’ gewerkt worden.


Uit nieuw onderzoek blijkt dat bij 70% van de werknemers hun manager meer impact heeft op de mentale gezondheid dan hun therapeut of arts. Deze mate van impact is zelfs vergelijkbaar met de impact van een levenspartner. Wauw!

Laten we de onderzoeksresultaten eens wat dieper induiken. De studie is uitgevoerd door The Workforce Institute UKG en 3400 mensen vanuit 10 landen hebben eraan meegedaan. In dit onderzoek geven 43% van de medewerkers aan uitgeput te zijn, 78% geeft aan dat stress op een negatieve manier hun werk beïnvloedt. Andere aspecten van het leven worden ook geraakt, zo zegt 71% dat stress van werk ook hun leven thuis raakt, 64% geeft aan dat de stress afbreuk doet aan hun gezondheid en 62% zegt dat het hun relaties verslechterd.


Resultaten om niet heel blij van te worden. Het goede nieuws: er is ook een andere kant van de medaille. Wanneer mensen beschikken over een positieve mentale gezondheid dan is dat vanzelfsprekend niet alleen heel fijn voor de persoon zelf, maar ook voor de business. 63% van de medewerkers geeft dan namelijk aan zich betrokken te voelen bij het werk, 80% zegt zich energiek te voelen.


Leiders spelen dus een kritieke rol in het scheppen van de juiste condities voor positieve mentale gezondheid. Klinkt logisch, maar hoe doe je dat dan?

Het begint bij jezelf

Je wilt je medewerkers helpen, soms zelfs beschermen. Dus neem je wat werk uit handen, of doe je het moeilijkste werk zelf. Met als resultaat dat het weer een latertje wordt die dag. 35% van de leiders geeft in het onderzoek aan gestrest te zijn op werk en 42% geeft aan dat deze stress voortkomt vanuit de druk die ze zichzelf opleggen.


Je teamleden kijken bewust en onbewust naar hoe jij als leider je workload managet en ze gebruiken jouw keuzes daarin als voorbeeld voor de keuzes die ze zelf maken. Dus stop vandaag nog met jezelf zo te overladen met werk. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je teamleden. Zorg dat je anderen traint, delegeer, stimuleer teamwork, zodat het niet alleen op jouw schouders terecht komt.


Mentale support

Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de ondervraagden graag zou zien dat hun manager meer support zou bieden op mentale gezondheid.

Ook zegt een derde dat hun manager erin faalt om de eigen impact op het welbevinden van anderen in te zien. Wees je dus bewust van de leiderschapslaser. Mensen worden altijd beïnvloedt door andere mensen, maar als leider heb je een impact op anderen die niet te onderschatten valt. Mensen leggen jouw gedrag als leider onder een microscoop, waarbij de aandacht vooral gericht is op wat je zegt en doet.


Empathie

Het tonen van empathie speelt hierbij een belangrijke rol. Vraag hoe het met je teamleden gaat en toon oprechte interesse in het antwoord (klinkt logisch, maar dit betekent dat je dus niet tijdens zo’n gesprek je mail kunt checken of mentaal een boodschappenlijstje kunt maken). Empathie heeft een positieve impact op innovatie, betrokkenheid en behoud van medewerkers.


Het is voor medewerkers ook fijn dat je benaderbaar bent. Dus maak duidelijk wanneer en hoe teamleden je kunnen bereiken. Wanneer je als leider meer aanwezig en benaderbaar bent, dan draagt dit bij aan vertrouwen, een positieve cultuur en het gevoel van je teamleden dat ze belangrijk zijn binnen de organisatie.


Connectie Tot slot: connectie is zeer belangrijk in welbevinden en geluk, zelfs voor introverte mensen. Dus connect je teamleden aan anderen in de organisatie. Zet bijvoorbeeld een mentoring programma op, organiseer het werk op zo’n manier dat teamleden samen kunnen werken over afdelingen heen, of denk eens na over vrijwilligerswerk dat jullie als team kunnen doen. Daarmee sla je meteen 3 vliegen in 1 klap: het is goed voor de mentale gezondheid van degenen die jullie helpen, die van je teamleden en die van jouzelf:-) 

25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Yorumlar


bottom of page